Strömstad, Svédország
Comenius projekt – 2013. november 9 -16.
Utazótársaim:
Fabiny Katalin kolleganőm valamint Juhász Lilla, Lőrik Réka, Regős László (Laca)- 11.a-s diákok
A naplót írta és íratta: Ittzés Szilvia
Így kezdődik az a kisformátumu, húszoldalas napló(cska), amelyet iskolánk öttagú csapata közösen vezetett a Comenius program legújabb állomásán: a nem túl nagy svédországi szigetvároskában, Strömstadban. Az alább olvasható részletek előtt néhány szó a novemberi hétről:
Ennek a hétnek – a nyolc ország előzetes megállapodása alapján – a különböző fajta energiák áttekintése volta témája, különös figyelemmel a helyi sajátosságokra. Minden országnak kineveztek egy bizonyos energia fajtát, így mi a vízenergiát kaptuk.
Három diákunk igen csak alaposan felkészült, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egyrészt nem tudtak túl sokat előzetesen a témáról, másrészt Magyarországnak nincs jelentős vízenergiája, ami van, az pedig vitatott vagy fejlesztésre vár.
Mindhárom diák egy-egy angol nyelvű prezentációt készített három különböző témában: Magyarország vizei; Magyarország vízenergiája régen és ma; iskolánk vízhasználata és spórolási lehetőségei. A sok információt és figyelemfelhívó képeket tartalmazó prezentációk mellett készült egy egyperces kisfilm is az iskolai vízhasználatról. A diákoknak természetesen mindezt angolul kellett előadniuk olyan diákoknak, akik az angolt szintén csak második nyelvként használják. Szépen helytálltak, előadásaikra mindenki odafigyelt, sőt, még kérdésekre is válaszoltak!
A napokat általában az iskolában kezdtük, a hét második felében pedig két egésznapos kirándulásra vittek minket, egyszer a környező szigetvilágot megcsodálni, másodszor pedig átvittek a norvég határon Oslóba.
És most lássunk néhány naplórészletet, előbb a tanároktól:
„A szállásunk környéke fenséges, egy sziklára épült nyaraló komplexum, körülötte víz és szigetek és sziklák. Mellette kikötő, ami elsősorban homár halászatra specializálódott. Nagyon drága csemege! …
Az egész környéken elszórva faházak, szigetek, erdő, vizek, hidakon lehet az egyik szigetről a másikra átjutni. Skót teheneket tartanak EU pénzből arra, hogy a füvet jól legeljék. Tölgyfákat tilos kivágni, a többit lehet – persze csak a saját területen. ...
Az együttléten kezd jól kirajzolódni, hogy mennyire más az „energia” téma egy svédnek vagy németnek, mint egy magyarnak vagy litvánnak, vagy akár töröknek. Nekünk nem kell újra felfedezni, hogy termeljünk zöldséget a kertjeinkben, pl. – mint a svédeknek. Viszont függünk az oroszoktól, mert tőlük jön a gáz – ahogy a litvánok és a törökök is. Mi viszont nem vagyunk földrengés zónában, ezért kevésbé veszélyes az atomerőmű, ellentétben a törökökkel és olaszokkal, stb., stb. Főleg a tanárok beszélgetnek, de érdekes így is.” I.Sz.
„Oslóról egy kicsit bővebben (csütörtök). Az iskolától 2 busszal indultunk, kb. 2 óra volt az út. Először a Városházát látogattuk meg, aminek a freskókkal teli aulájában történik évről – évre a béke Nobel-díjak átadása. Nekem nagyon felemelő élmény volt! Ünnepélyes, méltóságteljes kisugárzása van, még ha amúgy nem is egy régi épület. Különösen az a terem tetszett, ami modern freskókkal van tele Norvégia történelméről, mégis egy gótikus templom hatását kelti.
Ezután a parlament épületét néztük meg kívülről, ahol Paul – a szélsőjobb előretörésén sajnálkozva – felelevenítette az őrült Breivik 2 évvel ezelőtti merényletét és megmutatta, hol robbantotta fel a bombát, majd melyik útvonalon jutott ki a szigetre, ahol 77 fiatal szociáldemokrata politikust agyonlőtt.
Megálltunk a Nemzeti színház előtt, Ibsen szobránál fotózkodtunk. Közben messziről a királyi palotát is láttuk, ahol V. Harald és felesége, Sonja kirélyné él. A királyné állítólag egynek tartja magát a nép tagjai közül, ezért is szeretik.
A buszba visszaülve a Munch Múzeum felé vettük az irányt, ahol a legnagyobb szenzáció persze a Sikoly, pedig rengeteg más szép kép is látható itt. Kedvencem a tenger kékjét kémlelő szőke lány hátulról.
….” F.K.
A diákok így írtak a szállásadójukról és az eseményekről:
„Matilda, a vendéglátóm nagyon aranyos, kedves, segítőkész stb. Iskola után mi inkább otthon vagyunk, de mindegy, végül is nem bulizni jöttünk. Egy török lánnyal alszom egy szobában, ami nem mindig könnyű.
A suli gyönyörű és tiszta.
Ma ettem rákot, amit ezelőtt még soha, és nem is volt borzasztó, büszke vagyok magamra, hogy kipróbáltam!” J.L.
„A cserém jófej, mindig vinni akar valahova, de tegnap és ma itthon maradtam, mert az iskolai programok nagyon fárasztóak, és pihenni akartam.
Kicsit furcsa, de ez a család nem eszik tengeri ételt, eddig legalább is nem volt, de szerintem, nem is lesz, mert holnap is megyünk este valahova. Én egyedül lakom a családnál, ennek sok előnye és hátránya van.
Délután megnéztünk egy színházi előadást, svéd diákok adták elő svédül.
Vannak érdekességek a fogadócsaládomnál, de alapvetően nagyon rendesek velem!” L.R.
„A vendéglátó családomból mindenki jófej és szimpatikus, bár talán kicsit sok az X-boksz. Az esti program minden nap ugyanaz volt, ültünk a szobában, és két egymás melletti monitoron játszottunk, és közben néztük a Gyűrűk Urát (angol, svéd felirattal). Pénteken mentünk Kosterre, az egyik fontos szigetre hajóval, megnéztünk egy filmet a vízi életről, aztán a múzeumot is. Volt egy akvárium tele undorító vízi lényekkel, lehetett turkálni a hínárban. (Én egy pudingszerű valamihez értem hozzá.) Ezután kimentünk a szigetre, ahol egy kvízt kellett megoldani. A kilátás a tengerre nagyon szép volt. Ebéd után elmentünk egy templomhoz (korona volt a kereszt tetején), és kaptunk almáspitét. Fölmentünk a sziget legmagasabb pontjára, onnan is szép volt a kilátás, majd egy szigetlakó farmer megmutatta a kertjét. Szerintem ez volt a legjobb nap az egész héten!” R.L.
Az izgalmas hét után tele vagyunk tervekkel, hogyan lehet majd a februárban megrendezendő magyarországi találkozót érdekessé, színessé és tartalmassá tenni az idelátogató diákoknak, tanároknak. Reméljük, vissza tudjuk adni majd legalább egy részét annak a sok élménynek, amit mi is kaptunk!
Ittzés Szilvia
Diákjaink prezentációi a vízenergiáról
Juhász Lilla: Waters in Hungary (www.youtube.com/watch)
Regős László: Hydropower of Hungary (www.youtube.com/watch)
Lőrik Réka: Water Usage in Fasor (www.youtube.com/watch)
Lőrik Réka: Iskolai vízhasználat - kisfilm (trailer) (www.youtube.com/watch)