Szülői tájékoztató az országos kompetenciamérésről
OKM szülői tájékoztató az országos kompetenciamérésről
Mi az a kompetenciamérés?
- az országos kompetenciamérést a 2007/2008-as tanévtől kezdődően végzik a köznevelési törvény előírása alapján az iskolák 6., 8. és 10. évfolyamán
- ez a felmérés nem tárgyi tudást, hanem készségeket, képeségeket mér a matematika és az anyanyelvi szövegértés terén egy központi feladatlap segítségével (az Oktatási Hivatal szakemberei állítják össze, és ők is javítják)
Mit mérnek a kompetenciamérés során?
- a szövegértés területén a különböző szövegekhez (elbeszéléshez, rövid történethez, magyarázó szöveghez, menetrendhez vagy éppen egy szórólaphoz) kapcsolódó kérdések jellemzően az információk visszakeresését, következtetések levonását, kapcsolatok felismerését vagy a szöveg részeinek vagy egészének értelmezését várják el a tanulóktól minden évben
- a matematikai eszköztudás területén pedig az alkalmazott feladatok valamilyen életszerű szituációban megjelenő probléma matematizálását, megoldását és a megoldás kommunikálását kérik a tanulóktól a matematika különböző területeit érintve (mennyiségek és műveletek; hozzárendelések és összefüggések; alakzatok síkban és térben; események statisztikai jellemzői és valószínűsége)
Hogyan történik a mérés, és mit tudunk meg a mérési eredményekből?
- a mérés az iskolában történik, tanítási időben
- az idei mérés időpontja: 2021. május 26. szerda
- a mérés nem osztályozható, erre a diákok jegyet nem kapnak
- a mérés során a diákok egyéni azonosítószámot kapnak, így nyomon követhető a fejlődésük 6. évfolyamtól egészen a 10. évfolyamig
- az azonosító szám alapján a KIR-ben mindenki megnézheti majd a gyermek eredményét, fejlődését (általában a következő naptári év februárjában jönnek ki az eredmények)
- a mérés napján a diákoknak 7.30-ra kell jönniük, a mérés 8.00 – 12.00-ig tart; ezen a napon a mérés után már csak készségtárgy vagy osztályfőnöki órájuk lehet a gyerekeknek (6. évfolyamon megoldjuk, hogy a normál tanítási idő végéig legyen felügyelet, 8. és 10. évfolyamon elengedjük a gyerekeket a mérés végeztével)
- az eredmény az intézmények közti eredményességi rangsornak is egyik fontos mérőeszköze, ezért az intézmény számára nagyon fontos, hogy diákjaink jól szerepeljenek ezeken a méréseken
- iskolánk ezeken a méréseken az országos átlag fölött teljesít, de a célunk az, hogy a nyolcévfolyamos gimnáziumok viszonylatában is javuljanak az eredményeink
Ki készíti fel a gyerekeket a mérésre? Mit tesz az iskola?
- a gyerekeket a mérésre az iskola készíti fel, a magyar és matematika szakos kollégák megismertetik a gyerekeket a feladattípusokkal,
- a készségek fejlesztésére minden kolléga nagy hangsúlyt fektet a saját szakórája keretében
- a helyettesítő kollégák számára létrehoztunk egy feladatbankot, így a diákok azokon az órákon is gyakorolhatnak, amikor nem szakos kolléga felügyel a szaktanár betegsége esetén
- az elmúlt tanévben a gyerekek szövegértési és matematikai készségeinek javítása érdekében egy pályázat keretében létrehoztunk egy külön munkacsoportot is
Miben segíthet a szülő?
- a mérés napján segítsenek abban, hogy a diák pontosan érkezzen meg az iskolába, senki ne késsen el
- megfelelő mennyiségű ételt és italt csomagoljon a diáknak, mivel a büfébe nem fog tudni lemenni a gyermek
- kövesse nyomon a diák eredményét az azonosítószám segítségével
- a tanulói kérdőívet pontosan és őszintén töltsék ki, mert ez az iskola hozzáadott pedagógiai érték mutatóját nagy mértékben befolyásolja
- a tanulói kérdőív a diák tanulmányi eredményeivel, családi és szociális körülményeivel kapcsolatos kérdéseket tartalmaz; rákérdez a szülők iskolai végzettségére, a lakáskörülményekre, az internethez, könyvekhez való hozzáférésre, a nyári szünidő eltöltésére stb.
- ez a tanulói kérdőív, mely az ún. családi háttérindexről ad felvilágosítást a mérést végzőknek ANONIM, az iskola dolgozói ebbe nem néznek bele, a szakemberek kizárólag a mérés eredményeinek kiértékeléséhez, kódszámmal ellátva használják fel az adatokat
- a tanulói kérdőívet időben juttassa vissza az iskolába
Az iskola vezetősége nevében köszönjük együttműködésüket!