ÓKORI VIZEKEN - levelező pályázat
Pályázati felhívás
ÓKORI VIZEKEN
Mi történt az egyiptomi hajótöröttel az elvarázsolt szigeten? Kik voltak az Argonauták és milyen küldetéssel hajóztak a tengeren? Milyen cselt vetettek be a görögök a szalamiszi csatában? Hogyan vezetett az actiumi tengeri ütközet a római császárság kialakulásához?
Mindezt megtudhatjátok, ha hajóra szálltok és elindultok a Szépművészeti Múzeum idei levelezÅ‘ pályázatán, amelyen izgalmas feladványok, online kvíz és egy kreatív pályamű elkészítése vár rátok!
KettÅ‘s céllal indítja útnak a budapesti Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteménye az idén huszadik alkalommal meghirdetett levelezÅ‘ pályázatát. A hagyományokhoz híven a csapatokban versenyzÅ‘ diákoknak ezúttal is az egész tanéven átívelÅ‘ izgalmas történeteken és játékos feladványokon keresztül nyílik lehetÅ‘sége az ókorral kapcsolatos ismereteik elmélyítésére és kreativitásuk fejlesztésére. Újdonság azonban, hogy a verseny egyes fordulóihoz tartozó oktatási segédanyagokat, amelyek az általános és középiskolai történelem tantárgyhoz kapcsolódva az ókori Egyiptom, Görögország, illetve a Római Birodalom világába vezetik be a diákokat, szabadon is hozzáférhetÅ‘vé tesszük a Szépművészeti Múzeum ókortudományi portálja, a Hyperión felületén. A nagy ókori kultúrákkal kapcsolatos interaktív magyarázó anyagok és játékok nemcsak a versenyen való sikeres szereplést segítik elÅ‘, hanem attól függetlenül is felhasználhatók az iskolai tanórák színesítésére, a távoktatás könnyítésére, illetve az érdeklÅ‘dÅ‘ diákok önálló munkájához.
Kik nevezhetnek a versenyre?
Általános és középiskolák 5–10. évfolyamos diákjai. Egy csapat létszáma legfeljebb 15 fÅ‘
lehet.
Mi a verseny témája?
Az idei verseny témája a hajózás: a pályázók egy-egy kiemelt történet révén, a hozzájuk kapcsolódó ókori ábrázolások és régészeti leletek segítségével ismerhetik meg az antik világ hajózáshoz kötÅ‘dÅ‘ mitikus kalandjait és történelmi eseményeit. Az ókori történetekben az adott kultúrák további jellemzÅ‘i is feltárulnak a versenyzÅ‘k elÅ‘tt a technikai vívmányoktól kezdve a társadalmi viszonyokon át a vallás és a mítoszok világáig, illetve az ókori kultúrák egymáshoz való kapcsolatáig.
Milyen feladatokat kell teljesíteni?
- A Hyperión portál felületén közzétett bevezetÅ‘ fordulók szerepe az, hogy felkészítse a résztvevÅ‘ket a kvízre és a pályamű elkészítésére. Az egyes fordulók témaköreinek megismerésére, illetve az azokkal kapcsolatos rövid feladatok megfejtésére és beküldésére a versenyzÅ‘knek fordulónként egy-egy hónap áll rendelkezésére.
Forduló |
1. |
2. |
3. |
4. |
Közzététel napja |
2020. október 1. |
2020. november 13. |
2020. december 11. |
2021. január 22. |
Beküldési határidÅ‘ |
2020. november 13. |
2020. december 11. |
2021. január 22. |
2021. február 19. |
- Online kvíz: 2021. március 5-én 15.00 órától a résztvevÅ‘k online kvízt töltenek ki az iskolában, amelynek kérdései a négy bevezetÅ‘ forduló során megszerezhetÅ‘ tudásra épülnek. A kvíz kitöltéséhez bármilyen segédanyag használható, de elÅ‘nyben lesznek azok, akik már biztos ismeretekkel rendelkeznek az online fordulók témaköreirÅ‘l.
A kvíz kitöltésére meghatározott idÅ‘ áll rendelkezésre (a hozzáférési adatokat és a tájékoztatót a belépés módjáról közvetlenül a fordulót megelÅ‘zÅ‘en kapják meg a csapatok). A kvíz napján csapatonként legalább egy stabil internetkapcsolattal rendelkezÅ‘, böngészésre alkalmas számítógép szükséges, nagyobb létszámú csapat esetén a böngészést több gép rendelkezésre állása segítheti.
3. Pályamű elkészítése: Neaklés kincsesládája
A pályázat végére a csapatoknak egy kincsesládát kell összeállítaniuk, benne egy képzeletbeli hajó rakományával, valamint a hajónapló egy részletével. A csapatok a fordulók során fogják megszerezni a korszakra vonatkozó alapvetÅ‘ ismereteket, amelyek egyúttal a pályamű megtervezésében és elkészítésében is segítséget nyújtanak. A pályaműrÅ‘l az utolsó forduló után részletesebb tudnivalókat küldünk.
A pályamű beküldésének határideje: 2021. április 30.
Hogyan folyik az értékelés?
A pályaműveket korcsoportonként értékeljük. Minden jelentkezÅ‘ csapat egy pályaművet küldhet be.
Az egyes fordulók és az online kvíz helyes kitöltéséért járó pontok száma megegyezik a pályaműre adható maximális pontszámmal. A pályaműveket 2021 áprilisában független zsűri értékeli; az eredményrÅ‘l a résztvevÅ‘ket májusban értesítjük.
Mit kapnak a győztesek?
A gyÅ‘zteseket a tanév végén egy napra vendégül látjuk a Szépművészeti Múzeumban, ahol egy különleges program során testközelbÅ‘l ismerhetik meg az ókor világát, majd saját maguk is elkészíthetnek egy általuk választott „antik” tárgyat.
Hogyan lehet jelentkezni?
A pályázatra 2020. október 9-ig online űrlap kitöltésével lehet jelentkezni.
Nevezési díj nincs.
Hova lehet kérdésekkel fordulni?
A pályázattal kapcsolatban minden információ elérhetÅ‘ a verseny honlapján. Kérdéseikre szívesen válaszolunk a 06-1/469-7261-es telefonszámon vagy a marathon@szepmuveszeti.hu e-mail címen.
Az elÅ‘zÅ‘ tanévek pályázatainak részletei megtekinthetÅ‘k az Éós archívumában.
Budapest, 2020. augusztus 24.
Tóth Noémi
Szépművészeti Múzeum Éós-program pályázati felelÅ‘s